Thursday, January 12, 2012

ISU PEMAKAIAN RANTAI DAN GELANG KESIHATAN

Sumber Harian Metro Online segmen Soal Jawab Dr. Masitah

Soalan

SEJAK kebelakangan ini saya melihat semakin ramai orang memakai buah rantai atau loket yang kononnya dibuat daripada batu gunung. Pada loket berkenaan ada lambang yang saya tidak tahu maksudnya. Menurut si pemakai, loket batu berkenaan perlu menyentuh kulit untuk mendapat manfaatnya.

Katanya, loket itu untuk menjaga kesihatan badan si pemakai. Adakah perkara seperti ini memang wujud? Adakah memang dengan memakai barang tertentu kita boleh terselamat daripada bahaya atau untuk perlindungan daripada penyakit? Apa pendapat Datuk dalam hal ini?

KHAI
Shah Alam


Jawapan

Setiap kejadian Allah mempunyai kelebihan dan khasiat tersendiri. Manusia digalakkan dalam agama untuk meneroka kelebihan alam ini dan memanfaatkannya. Memang ada beberapa bentuk rantai dan loket seperti Sains Quantum yang secara saintifik didapati dapat memberi tenaga.
Bagaimanapun, jika ada tulisan dan lambang yang menyalahi agama, ia dilarang. Jika sekadar memakai dengan tujuan mendapatkan khasiatnya tidak salah. Jika si pemakai mempercayainya seperti tangkal yang boleh menyelamatkan daripada bahaya dan menjadi pelindung, perbuatan itu bercanggah dengan agama, menjejaskan akidah dan haram memakainya.

No comments:

Post a Comment